Tip van vandaag

.. "Multiplayer Settings MSFS2024 | All You Need to know" staat uitvoerig beschreven als pdf in onze Google-Drive FS Eindhoven. Kijk bij Meest gevraagde links.

zaterdag 17 augustus 2024

 


A319 & A321 Expansion: Liveries & Art Previews

Als onze introductie een paar woorden te veel was, dan is het vandaag een paar te veel foto’s. Laten we beginnen!

Allereerst de belangrijkste wijzigingen in de kunst voor de A319 en A321. In plaats van de bestaande texturen eenvoudigweg aan te passen om deze varianten te ‘passen’, heeft het kunstteam de texturen van de romp vanaf de grond af opnieuw opgebouwd met geheel nieuwe verwering en materialen. De A319 wordt bijvoorbeeld standaard weergegeven in een hogere drukcyclusstatus, met sterkere huidvervorming op de romp. Dit is vaak het meest zichtbaar op het A32X-vliegtuig rond de neus boven en onder de cockpitramen, gemarkeerd in de harde hoek van het zonlicht hier:

Terwijl we naar de A319 kijken, hebben we veel mensen zien vragen welke nooduitgangconfiguratie we op onze A319 zullen bieden; in werkelijkheid is er een cabine-indeling met hoge dichtheid die dubbele nooduitgangen boven de vleugels vereist, en een indeling met een lagere dichtheid die wettelijk gezien kan worden voldaan met slechts één nooduitgang boven de vleugels.

Hoe dan ook, het antwoord op de vraag is dat we beide opnemen, configureerbaar per kleurstelling. Dit was een behoorlijke onderneming, maar het voelde gewoon niet goed om easyJet te vertegenwoordigen met een neppe dubbele OWE, of het te verdoezelen voor bijvoorbeeld Lufthansa. Het gaat natuurlijk ook verder dan alleen een extra gat snijden, omdat het ook moet worden weerspiegeld in de ECAM, de cabine-illustraties en de vleugelindeling, om er maar een paar te noemen.

We moesten ook een moeilijke keuze maken als het ging om de cabine-indeling van de A321: twee klassen of een enkele klasse? Opnieuw kwamen we op de een of andere manier tot hetzelfde antwoord: beide. De kleurstelling is zoals altijd configureerbaar en wordt zelfs geleverd met een scheidingsgordijn dat wordt verplaatst, afhankelijk van de fase van de vlucht.

Nu we hier toch zijn, laten we ook snel kijken naar de dubbele sleuven van de A321. Je ziet misschien ook de nieuwe raamtexturen, die de cabine-ervaring echt verbeteren.

Deze flaps, uniek voor de A321, maken deel uit van een grotere inspanning om de lift te vergroten bij lagere pitchhoeken om de kans op een tailstrike bij het opstijgen en landen te verkleinen. Deze veranderingen resulteerden in het Lift Improvement Package dat uitgebreider werd besproken in onze A319 & A321 Expansion Introduction. Let op de uitbreidingen van de spoilers en de achterrand van de vleugel. Het lijkt niet veel, maar blijkbaar maakt het het verschil.

En hier is de extra strook op de buitenboordmotorkap (aanwezig op zowel IAE als CFM). Deze creëren een sterke werveling die over de vleugel stroomt en voorkomt dat de stroming losraakt bij hoge AoAs.

De A321 heeft nog een unieke eigenschap, dit keer op de CFM56 – chevrons op de uitlaatkegel. Tussen deze en wat extra geluiddempend materiaal in de omkeerkappen, blijft het geluidsniveau gelijk aan de lager gewaardeerde A319- en A320-varianten, waardoor operators geen extra kosten hoeven te betalen voor een hogere geluidscategorie.

Voordat we ingaan op de aanval van previews van de livery, wilde ik even kort stilstaan ​​bij het geluid. Ik heb mijn best gedaan om de unieke geluidsomgeving van elke variant te repliceren, van de huilende derates van de A319 tot een warme dag in de A321 met volledige TOGA. Ik heb een paar voorbeelden verzameld van hoe verschillend de ervaring kan zijn in het hele assortiment:

Liveries bekijken doe je hier:
https://fenixsim.com/blog/entries/2024-08-17_expansion_art_and_liveries/

En nu de aanval die ik beloofde. Liveries! We konden ze hier niet allemaal laten zien, aangezien de liverymanager nu meer dan 450 liveries heeft. Dat betekent dat we sinds de release van Block 2 gemiddeld bijna 3 nieuwe liveries per dag aan de liverymanager hebben toegevoegd!