Tip van vandaag

.. "Multiplayer Settings MSFS2024 | All You Need to know" staat uitvoerig beschreven als pdf in onze Google-Drive FS Eindhoven. Kijk bij Meest gevraagde links.

zondag 25 mei 2025

085-4NIX Deel 3 A320neo (V2) Van Cold & Dark naar Airborne

4NIX Deel 3 Alle wegen leiden naar Rome

In dit artikel: De cockpit - Documentatie A320neo - Opstarten

De voorbereiding voor een vlucht met een iniBuilds Airbus A320neo (V2)

[1] We vliegen "as real as it gets" met de laatste sim-versie op Xbox -X Full digital version, voorzien van een Thrustmaster Sidestick, een toetsenbord en een muis.
[2] Je vliegt in een A320neo (V2) van iniBuilds
[3] We gebruiken alleen producten die via Marketplace worden aangeboden.
[4] We gaan ons eerst verdiepen in deze documentatie van de A320neo die je van de website van MSFS kan downloaden.
Lees eerste de pagina's 18 t/m 21 om een beeld te krijgen waar je straks naar zit te kijken.

A320neo - Cockpit view - Benaming instrumenten paneel

MCP – MAIN CONTROL PANEL: 
Dit panel bevat voornamelijk de EFIS panelen (Capt-F/O) en de Autopilot.


PRIMARY FLIGHT DISPLAY: 
Deze display toont onder meer de attitude-indicator, luchtsnelheid, hoogte. Het laat ook zien of je uitgelijnd bent op de glideslope en de localizer van de ILS. Je kan de PFD en MFD van plaats laten verwisselen.

NAVIGATION DISPLAY: 
Deze display toont een kaart van het vliegplan met twee verschillende modi en zoom-niveaus. In een van de volgende artikelen meer informatie over welke modus wat betekent en hoe je de kaart kunt lezen.

ENGINE DISPLAY: 
Deze display toont de belangrijkste informatie van de motoren zoals N1 en de hoeveelheid brandstof aan boord (FOB).

STAND-BY ATTITUDE INDICATOR:
Dit stand-by-display fungeert als een back-up die dezelfde gegevens bevat als het primaire flight display (PFD). GPS-coördinaten zijn ook inbegrepen.

SYSTEM DISPLAY: 
Deze display toont de systeemstatus van het vliegtuig. Je kunt het grondgewicht, temperaturen en tijd zien.

CLOCK: 
Deze display toont de huidige tijd in de simulator en de vluchttijd.

SWITCHING PANEL: 
Met dit paneel bepaal je de inhoud van het SYSTEM DISPLAY.

MCDU – (de Multipurpose Control and Display Unit); 
Deze unit wordt gebruikt voor de communicatie met de FMGC, de Flight Management Guidance Computer, ook wel bekend als FMS, FMC, etc. In feite is dit een “computer” waarin je de route die je gaat vliegen, de prestatiegegevens van het toestel, het brandstofverbruik, de geschatte aankomsttijd en nog een aantal andere handige gegevens, invoert.

We gaan een eenvoudige manier uitleggen hoe je de MCDU instelt en wat je moet doen.
Als geheugensteuntje bij het inrichten van de MCDU gebruik je de term D I F S R I P.

D I F S R I P staat voor de volgorde waarin je de instellingen doet; je neemt de eerste letter van de knop die je straks neemt in de MCDU:

Data, Init A, Flightplan, Sec Flightplan, Radio Nav, Init B en Performance. (<< uit je hoofd leren!)

OVERHEAD PANEL


A320neo (V2) - Overhead Panel Cold & Dark

Schermdialogen

In het vorige artikel 083 is uitgelegd hoe je snel door de panels in de cockpit kan schakelen. Als je daar gebruik van hebt gemaakt, komt dat nu van pas.
Op het keyboard zijn de volgende panels oproepbaar met 1 vinger-klik:

  • NUM 9 | Fly Pad (F/O) | Dit is een kopie van Fly Pad (Capt)
  • NUM 8 | Overhead panel |
  • NUM 7 | Fly Pad (Capt) |
  • NUM 6 | Captains View |
  • NUM 5 | MCP | EFIS (Capt) - Autopilot - EFIS (F/O) |
  • NUM 4 | MCDU (Capt) + SWITCHING | ENGINE |
  • NUM 3 | ANTI ICE | EXT LT | APU | BLEED | INT LT |
  • NUM 2 | STB ATT | ENGINE | SYSTEM | SWITCHING | GEAR | CLOCK |
  • NUM 1 | PEDESTAL | RADIO | WXR/PWS | TRANSPONDER |
  • NUM 0 | PEDESTAL AFT | P.BREAK | FLAPS | SPOILERS | SPEED BRAKE |

  • COLD & DARK

    1. SET COCKPIT VIEW [NUM 8]
    2. TURN BATTERY MASTER 1 &2 ON
    3. TURN ON EXT PWR – 3SEC
    4. TURN ON TK PUMPS 6X (2xL 2xC 2xR)
    5. Set ADIRS Links-Rechts-Midden en schakelaar op NAV
    6. Set BEACON = ON
    7. Set NAV & LOGO = ON
    8. Set OXYGEN CREW SUPPLY = ON (Lampje uit)
    9. Set EMERGENCY EXIT SIGN = ON
A320neo (V2) - Start Up


Start up van Cold & Dark (je bent zover .. )
Je hebt je vliegplan klaar staan in Sim Brief, dan ..
Het inrichten van de MCDU met behulp van de Fly-Pad (Artikel 086)

  1. Setup Auto Pilot [NUM 5]
    1. Set ALT
    2. Set QNH
    3. Set FD (both Flight Directors)
  2. Start APU power
    1. Open Overhead panel [NUM 8]
    2. Set APU MASTER SW = ON
    3. Press APU START; wacht tot Avail
    4. Press APU BLEED = ON
    5. Disconnect EXT POWER (Avail)
    6. Set STROBE = ON
  3. Ready for Push & Start? 
    1. Set EXT VIEW [Controller View]
    2. Open Custom Toolbar - Open ATC
    3. Call Ground ATC - Request Clearance
    4. Set PEDESTAL VIEW [NUM 0 ]
    5. Release Parking brakes - Prepare Push back (Shift+P)
    6. Push back completed Disconnect Tug
  4. Starting Engines
    1. Set ENG MOD IGN.START
    2. Start ENG2 - Stabilize ~N1=19.5
    3. Start ENG1 - Stabilize ~N1=19.5
    4. Observe N1=19.5
    5. Set Flaps 1
    6. Set Spoilers Armed (click up)
    7. Check Engines N1
    8. Set Engine Mode NORM
  5. Before Taxi checklist
    1. Press T.O CONFIG - check No Blue [NUM 2]
    2. Set Nose Light (TAXI) [NUM 3]
    3. Set APU = OFF
    4. Set BLEED = OFF
    5. Set SWITCHING PANEL VIEW [NUM 2]
    6. Press T.O CONFIG - Verify All Green
    7. Check Flight Controls F/CTL in SW PANEL [NUM 2]
  6. You are Ready for Taxi
    1. Set EXT.VIEW
    2. Request Taxi to Holding RWY (ATC)
    3. Taxi to Holding
  7. You are ready for departure
    1. Get Clearance = Line up and wait (ATC)
    2. Flaps ok? | Spoilers OK?
    3. Set AUTO BREAK MAX
  8. Set THROTTLE TOGA or FLEX
  9. @Positive climb: 
    1. Retract landing gear LG [NUM 5]
    2. Activate AP
    3. Set Flaps Up (= F6)
    4. Check/Set modes HDG-ALT-SPD = Managed
  10. You are AIRBORNE !
A320 - Normal Takeoff Pattern by SMARTCOCPIT


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Type hier een reactie